Umělkyně, která dovolila divákům, aby si s ní 6 hodin dělali, co jen chtějí, má celoživotní trauma
15/10/2024 06:02 Martina Šedá
Společnost Foto: Profimedia V roce 1974 se srbská umělkyně Marina Abramović stala slavnou díky šokujícímu uměleckému vystoupení, při kterém dovolila divákům, aby s ní po dobu šesti hodin dělali vše, co jenom chtějí. I po desetiletích přiznává, že si z této zkušenosti nese psychické i fyzické následky.
Kontroverzní vystoupení, které změnilo vše
V roce 1974 se Marina Abramović rozhodla otestovat hranice lidské povahy prostřednictvím radikálního uměleckého díla nazvaného Rhythm 0. Během šesti hodin stála nehybně v galerii obklopena 72 předměty, mezi nimiž byly jak neškodné věci jako květiny a parfém, tak nebezpečné nástroje, včetně nůžek a pistole. Diváci měli možnost s těmito předměty dělat s umělkyní cokoli.
Zpočátku lidé váhali. Jak ovšem čas ubíhal, diváci se stávali odvážnějšími a začali Marinu zraňovat. Docházelo k bolestivým zásahům, které vedly až k tomu, že se cítila „připravena zemřít“.
Dlouhodobé následky
I po desetiletích Abramović přiznává, že toto vystoupení na ní zanechalo hluboké jizvy, nejen fyzické, ale i psychické. V rozhovoru z roku 2010 pro The Guardian uvedla, že stále nosí vzpomínky v podobě bílého pruhu vlasů, který si nechala na památku.
„Po tom vystoupení jsem měla jednu bílou pramínku vlasů, kterou jsem nikdy nedokázala odstranit. Nemohla jsem se zbavit pocitu strachu po dlouhou dobu,“ prozradila Abramović. Díky této zkušenosti se naučila, kde jsou hranice, které už nikdy nechce překročit. „Kvůli tomuto výkonu vím, kam až mohu zajít, abych se nevystavila takovému riziku.“
Strach jako motivace
Marina Abramović se také netají tím, že ji strach motivuje k tomu, aby překonávala své vlastní limity. V rozhovoru pro Royal Academy loni řekla, že se pouští pouze do projektů, kterých se bojí. „Pokud je něco, co bych chtěla dělat, nedělám to. Dělám pouze to, čeho se bojím, protože to je celé smyslem. Když vždycky děláme jen věci, které máme rádi, opakujeme stále stejné chyby a nikdy se nedostaneme na neznámé území,“ vysvětlila.
Překonání vlastních hranic
V roce 2010 se Marina pustila do dalšího fyzicky i psychicky náročného projektu nazvaného The Artist is Present, který byl zachycen v dokumentu z roku 2012 Marina Abramović: The Artist Is Present. Během tohoto projektu seděla před tisíci různými lidmi osm hodin denně po dobu tří měsíců.
„Pamatuji si, když jsem měla poprvé ten nápad, říkala jsem si, ‚Bože můj, jsem blázen. Jak tohle mohu dělat tři měsíce?‘ Ale pak jsem se tím stala posedlá,“ vzpomínala Abramović. Přiznala, že některé dny byly extrémně těžké, ale právě její strach z toho, že to nedokáže, ji poháněl dál. „Bylo to nadpřirozené. Sedět před tolika lidmi tak dlouho bylo něco, co jsem si nikdy nemyslela, že zvládnu. Ale zvládla jsem to.“
Zdroj: Royal Academy