Jedna influencerka žaluje druhou za to, že kopíruje její styl fotek na Instagramu. Odškodné chce v milionech

12/12/2024 08:40 Martina Šedá
Jedna influencerka žaluje druhou za to, že kopíruje její styl fotek na Instagramu. Odškodné chce v milionech Foto: Profimedia

Sydney Nicole Gifford žaluje kolegyni Alyssu Sheil za kopírování jejího charakteristického stylu na sociálních sítích. Tento případ by mohl změnit pravidla digitálního marketingu.

Bitva o estetiku

Influencerky Sydney Nicole Gifford a Alyssa Sheil jsou ve středu právní bitvy, která otřásá světem sociálních sítí. Gifford tvrdí, že její kolegyně kopíruje nejen její neutrální barevnou paletu a minimalistický styl, ale také konkrétní produkty, pózy a úpravy videí. A to vše v příspěvcích, jež sdílí na svém Instagramu. 

„Sheil převzala více než 30 příspěvků, které reprezentují mou značku. Natáčím videa a fotím snímky v určitých pózách a úhlech. Ona mi vše kopíruje, čímž mé dílo ztrácí unikátnost,“ uvádí Gifford v žalobě.

Styl, nebo inspirace?

Sheil se brání, že její obsah vychází z oblíbeného trendu „clean girl aesthetic“, který není ničím originálním. Podle jejího právního týmu není Giffordův styl natolik jedinečný, aby mohl být chráněn autorským právem. Spor se tak točí kolem otázky, zda lze estetiku tvůrce považovat za autorsky chráněné dílo.

„Tvůrci často čerpají inspiraci od sebe navzájem. Musí se prokázat, že styl Gifford je natolik unikátní, že ho diváci automaticky spojí pouze s ní,“ uvedla Advokátka Taylor Tieman, která častokrát zastupuje influencery v podobných případech.

Přelomový soudní proces

Texaský soud rozhodl, že případ bude pokračovat, a pokud Gifford uspěje, mohlo by to mít dalekosáhlé důsledky. Spor by mohl vytvořit precedens, podle kterého by se další tvůrci mohli bránit proti kopírování svých online značek.

Důsledky pro marketing

Pokud Gifford vyhraje, digitální svět by se mohl změnit. Tvůrci by měli více možností, jak se chránit před napodobováním, což by ale mohlo zároveň omezit kreativní svobodu.

„Obě ženy fungují jako osobní nákupčí pro miliony sledujících. Jejich kariéry jsou důkazem toho, jak mocný je vizuální branding na sociálních sítích,“ informuje web The Verge.

Zdroj: The Verge